Onderwijzing

Tora = Onderwijzing

Het fundament van de bijbelse boodschap kunnen we vinden in de Tora (de eerste vijf boeken van de Bijbel). Tora betekent ‘onderwijzing’. Op het fundament van deze Tora staan de Profeten, de Geschriften en de Apostolische geschriften (het Nieuwe Testament). Met de ‘Wet’ bezig zijn, kan betekenen dat we ‘wettisch’ worden. Maar de Tora is bedoeld als ‘onderwijzing’ en niet om er elkaar de maat mee te nemen. Zo gaat er een hele nieuwe wereld open en leren we de aloude verhalen op een nieuwe manier te lezen.

De hebreeuwse woorden Chesed en Emet zijn sleutelwoorden in de Bijbel. Chesed kun je vertalen met ‘genade’ en ‘Emet’ met ‘waarheid’. In lijn hiermee zou je ook kunnen zeggen: ‘Geest’ en ‘Waarheid’. Of Geest en Woord. Woord en Geest. Het is de Geest die het Woord levend maakt. Aan de andere kant wordt de geest door het Woord getoetst. In het centrum staat Jesjoea (Jezus), die het ultieme doel van de Tora (onderwijzing) is.

Rabbijnen hebben eeuwen voor Christus al een leesrooster samengesteld. Dit rooster bestaat uit wekelijkse lezingen uit de Tora en een deel uit de Profeten. Gelovigen in Jesjoea (Jezus) voegen daar lezingen uit de Apostolische geschriften aan toe. Jezus heeft gezegd dat hij gekend kan worden in de boeken van Mozes (Joh. 5:46 of Luc. 24:27). Het is een uitdaging om Hem daar te vinden.

We gebruiken als leidraad de commentaren van Ariel Berkowitz (Britenu) en de Torah Club Volumes van FFOZ (First Fruits of Zion). Andere commentaren (o.a. Rasji, David Stern, Lars Enarson, David Pawson, Willem Ouweneel, StudieBijbel, e.v.a.) kunnen ons ook helpen.